*

HeikkiHalme

Suomen Digihaasteet, osa 1: Pitäisikö muutoskyky merkitä taseeseen?

  • Muutoskyky on nyt kovaa valuuttaa!
    Muutoskyky on nyt kovaa valuuttaa!

Olen tavannut viimeisen kolmen vuoden aikana satoja digitalisaatiosta kiinnostuneita yritysjohtajia, opetusalan johtoa, julkishallinnon edustajia ja digipalveluja tuottavia toimijoita. Olemme Digitaalinen Polku -hankkeessa antaneet konkreettista apua kaikille muutoshalukkaille ja tarjonneet digisparrauksia, työpajoja ja koulutuksia, joilla autamme halukkaat liikkeelle muutosta tekemään, palveluja ja kulttuuria uudistamaan. Luon katseeni menneisiin tapaamisiin ja avaan Suomen Digihaasteet -blogisarjassani organisaatioiden haasteita. Nostan myös provosoivasti esille muutaman ajatuksen, joista voi olla hyvinkin eri mieltä.

Digitalisaation korkea vuorovesi pyyhkäisee hiekalle rakennetun kulttuurin nurin ja organisaatioiden kilpailuetu syntyy kyvystä muuttua. Vanhat toimintamallit ja palvelukonseptit hapertuvat pikavauhtia, ja se mikä toimii tänään, on hetken päästä passé. Muutos ei voi perustua pariin irralliseen digikampanjaan, infrauudistukseen tai verkkopalveluprojektiin tilanteessa, jossa kukaan ei tiedä, missä himoittu menestys luuraa. Innovatiiviset palvelukonseptit liikuttavat kokonaista laivaa kerrallaan, ja organisaatio, työntekijät, toimintatavat, prosessit ja järjestelmät – siis kokonainen kulttuuri – ovat läpileikkaavasti jatkuvan muotoilun kohteena. Se, joka osaa taidon liikuttaa laivaa ja sen matkustajia yhtenä kappaleena, antaa itselleen mahdollisuuden menestyä. Muille povaan rankkoja aikoja. Vaan harvassapa ovat ne yritykset, jotka tätä kyvykkyyden lajia kohdallaan mietiskelevät, saati sitten tekevät asialle jotain. Muutoskyky, tuo tulevaisuuden vakuutus ja tärkein pääoma, kuuluisi merkitä isolla taseeseen. Hallitusten ja johtoryhmien tulisi katsella tätä riviä aivan erityisellä silmällä.

PS. Muutoskykyä voi edistää parhaiten yhdessä tekemällä, eikä sitä voi ostaa palveluna tai projekteina muualta. Visionääriselle ja innostavalle johtajuudelle olisi kysyntää. Tulevaisuuden tekijöiltä vaaditaan uutta osaamista. Teknologia on tässä asiassa suorastaan sivujuonne, uskokaa tai älkää! Muun muassa näistä teemoista on luvassa lisää seuraavissa blogisarjan osissa!

Kirjoittaja on kauppakamarin Digitaalinen Polku -ohjelman vetäjä ja intohimoinen muutoksen sparraaja.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

"Digitaalinen Polku" heh heh! Hyvä termi myydä jotain jota asikas ei ehkä aivan tarkalleen ymmärrä, mutta ainakin herättää asiakkaassa huolta olemmeko mukana ja osammeko asiat. :-D

Todellisuudessa yrityksissä riittää, kun keskitytään toimintaprosesseihin ja niitä tukeviin ohjelmistotyökaluihin ja järjestelmiin, siis on aika arkinen juttu eikä ole mitään rakettitiedettä.

Markkinoinnin osalta on tietenkin aivan oma juttunsa, siinäkin on kakennäköistä hakukoneoptimointia ja SOME-markkinointia myyvää yritystä työntämässä mainosta yrittäjän sähköpostiin.

Käyttäjän HeikkiHalme kuva
Heikki Halme

Kiitos kommentista Jorma! Tärkeitä asioita otit esille. Itse olen kokenut että ihmisissä tapahtuva muutos on se hankalin asia, "digi" lähtee liikeelle kuitenkin yhdessätekemisestä, uudelleen ajattelemisesta, luovista palvelukonsepteista ja vanhoista toimintamalleista poisoppimista. Ei ole helppoa ollenkaan. Johtajuudelle asetetaan aivan uusia vaatimuksia ja työntekijöilläkin on uuden orientaation aika. Johtajuus digiaikana on ennenkaikkea henkilöjohtamista. Teknologiaakin täytyy ymmärtää, mutta nyt se korostuu liikaa digipuheissa.

Toimituksen poiminnat