*

HeikkiHalme

Digiajan kilpailuetua metsästämässä – Miten liikkeelle?

  • KIlpailuetu rakentuu muutoskyvystä ja uusista taidoista
    KIlpailuetu rakentuu muutoskyvystä ja uusista taidoista

Olen tavannut satoja digitalisaatiosta kiinnostuneita yritysjohtajia, vetänyt työpajoja, rakentanut koulutuksia, ideoinut uusia palvelukonsepteja ja auttanut yrityksiä liikkeelle, osaamaan itse. Kuvailen melko tyypillisen suomalaisen organisaation lähtökohtia ja kerron, miten Sinunkin kannattaa lähteä kilpailuedun ääreen!

Alustuksena totean, että digiajan kilpailuetu löytyy organisaation valmiudesta luoda erottuvaa liiketoimintaa, ihastuttavia palvelumalleja ja moderneja myyntikonsepteja. Se on taito, joka harvalla on, vaikka kaikilla se pitäisi olla. Onko Sinulla?

Yhteenvetona kerron kiireisille, että tunnusomaista tuskaisimmille yrityksille on motivaation kanssa painiva henkilökunta, vanhentuneet palvelumallit ja kyvyttömyys luoda ehtaa tilalle. Ja sitten siellä nurkassa asiakasmääriä hengittävä myyntijohtaja, jonka konsepti ei ole mitenkään parastettua.

Valotan muutamaa digiajan keskeistä kilpailuedun elementtiä.

Teknologia tässä asiassa on melkeinpä sivujuonne. Työntekijät - nyt jos koskaan - on saatava keskiöön, innostumaan ja uusia taitoja oppimaan. Siivet selkään ja kasvamaan. Muutos syntyy yhdessä tekemällä, saa käyttövoimansa yksilön kasvun kautta ja varmistaa sen, että yritys on kiinnostava lahjakkuuksien silmissä. Ihmissuhdetaitoja ja luovuutta tarvitaan kaikkialla, erityisesti siellä portaiden yläpäässä.


Digiajan yritys satsaa uusiin liiketoimintamalleihin ja panostaa jatkuvaan tuote- ja palvelukehitykseen. Kun markkinoiden muutosvauhti on nopea ja palveluiden elinkaari lyhenee dramaattisesti, helppo analogia on, että taidon pitää olla ihan tikissä ja omissa käsissä?  Se on corea, ydintaito. Mutta se on jotain muuta kuin kirkkaita webbisivuja ja somettelua. Jotain, mikä kunnolla tehtynä mullistaa toiminnan, läpileikkaa koko organisaation - sen eri toiminnot ja siihen kuuluvat ihmiset - ja synnyttää matkallaan valtavasti uutta energiaa.


Uudet palvelumallit sisältävät jo lähtökohtaisesti uudistetun myyntikonseptin. Toiminnan keskeisin funktio on sittenkin myynti. Lankapuhelin kädessä kylmiä soittava harmaa armada on synkkää katseltavaa ja ennustaa syksyä ja sadetta. Kuinka monella yrityksellä verkkopalvelut toimivat nieluna, joka imee ja jalostaa asiakastietoa, pureksii dataa aikansa, tarjoaa kysyjälle relevanttia tietoa, muotoilee palvelunsa uudelleen ja sylkäisee laskun liikkeelle kun kaupat on tehty. No ei monellakaan, mutta siihen suuntaan kannattaa alkaa asioita viemään.

Hyvä lukijani, Digiajan kilpailuetu, muutoskyky, syntyy vain yhdessä tekemällä. Ideoikaa vaikka isommalla porukalla itsellenne uusi liiketoimintakonsepti ja opetelkaa siinä matkalla oleelliset digitaidot. Ja kohta olette  kilpailuedun päällä! Nurkkahuoneen tehtävä on varmistaa, että prosessi on jatkuva ja resurssit ja kompetenssit olemassa. Liiketoimintakonseptien sorkkiminen kysyy kokemusta, palvelumallien viilaaminen asiakaslähtöisyyttä, myyntitoiminnan uudistaminen ennakkoluulottomuutta ja yhdessä tekeminen yhteistyötaitoja. Mitä jos ottaisit seuraavan askeleen ja varmistat, että Teilläkin on kilpailuetu -kyky muuttua?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat